Lenas blogg

Sunday, March 14, 2010

Janteloven lenge leve..

Jeg tar meg selv, stadig vekk, i å leve litt for mye etter "janteloven". Vet ikke hva det der kommer av. Vi vil jo alle være gode mennesker. Vi ønsker å bygge opp hverandres og vår egen selvtillit. Alikevel ser jeg rundt meg og tenker at vi har LANGT igjen før vi blir kvitt den gamle, trauste, norske (?) tankegangen. Som står godt i stil til Sandemoses Jantelov: 


1.Du skal ikke tro at du er noe.

2.Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.

3.Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

4.Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.

5.Du skal ikke tro du vet mere enn oss.

6.Du skal ikke tro du er mere enn oss.

7.Du skal ikke tro at du duger til noe.

8.Du skal ikke le av oss.

9.Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.

10.Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.
 
«Menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned» (Sandemose).
 
 
 
 
Bare et lite eksempel: Jeg skrev en liten kommentar på Facebook i går, der jeg skrøt av meg selv fordi jeg vanligvis har 14 000 (eller flere) skritt på skrittelleren min, nesten hver dag. Hun hadde skrevet noe om at hun hadde 6000 skritt etter en tur... I morges våknet jeg tidlig, og noe av det første jeg tenkte på var at jeg måtte opp og fjerne den kommentaren. For den kunne fremstå som: "Jeg er så god, og dette er jeg faktisk bedre enn deg til..". Ble skikkelig stressa av tanken! Så kommentaren er fjernet, og i stedet skriver jeg at jeg synes hun er god (og det mener jeg jo, for det er en bra start!!) Og ingenting om mine egne, 14 000, skritt..
 
Målet må jo være å leve etter
"Anti-janteloven":
1. Du er ENESTÅENDE

2. Du er mer verdt enn noen kan MÅLE

3. Du kan noe som er spesielt for DEG

4. Du har noe å gi ANDRE

5. Du har gjort noe du kan være stolt av
6. Du har store ubrukte RESSURSER
7. Du duger til NOE
8. Du kan godta andre
9. Du har evne til å forstå og lære av ANDRE
10. Det er noen som er glad i deg

Heldigvis er vi på vei. Og mange er blitt ganske flinke!! :-)




Ha en strålende søndag!





2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du e så goe Lena! Herligt å lese det du skriv. Mange tenke det, men få skrive det:)
Det blei mye chips og smågodt på fredag....eg stod aldri opp i går eg. Ville bare sova, sova, sova...men i dag e ein bedre dag og i mårå blir det nok en super dag:)))
Klem klem.
P.s me kjøre ca kl. 8.10:)

Sunday, March 14, 2010  
Anonymous Anonymous said...

He he, bra innlegg! Jeg er selv stor fan av anti jantelov og gleder meg til mer selvskryt på Facebook, Lena :) Om det gjelder skritt eller andre saker og ting :) SW.

Wednesday, March 17, 2010  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home