Lenas blogg

Monday, January 24, 2011

Tenk positive tanker :-)

Tenk positive tanker, si positive ord.. Jeg har  troen på at det hjelper ENORMT å tenke positivt. Det hjelper på humøret, det hjelper på lykkefølelsen, flaksen, hvor mye man får til, hvor godt man blir likt... mye! Jeg kjenner jeg blir fort trøtt av folk som er negative og har en litt pessimistisk innstilling til det meste. Alt dette er nokså selvsagt. Men det er ikke spesielt lett! Jeg tror det der med å ha en generelt positiv innstilling til livet har mye med personlighet å gjøre. Og også mye med oppveksten. Og dersom det ikke ligger naturlig for en person å være optimist, ja da skal det pokker så mye til for å snu om å bli optimist. Jeg snakker av erfaring.. Jeg er litt flink til å tenke problem før løsning, og jeg sprudler vel ikke akkurat over av positiv energi. Men jeg vil så gjerne! Så jeg prøver, ofte. Og øvelse gjør mester. Så jeg blir bedre og bedre :-))



Grøss og gru. Jeg hadde en alvorsprat med guttene mine i går kveld. Jeg har lest en del i avisene om overgrepssaker i det siste. Og ei i foreningen fortalte om "mistenkelige menn" som stod og ventet på skolebarn på vei hjem og prøvde å lokke dem med seg, for bare kort tid siden. Så jeg tenkte det var på tide å si noe om dette til guttene. For hvordan skal de ellers kunne vite at de ikke skal være med hvem som helst hvor som helst, bare de lokker med kjekke gevinster og virker snille og greie.. Men det er ikke så enkelt å forklare slikt. Jeg kan jo ikke drive med skremlselspropaganda heller. Og hvordan forklarer man at enkelte voksne mennesker gjør slemme ting med barn?? Huff.. Jeg fikk da forklart det på en noenlunde ok måte og jeg tror ikke de ble skremt, selv om de forstod alvoret. 
Det er det beste og verste i verden å ha barn. Så fantastisk, men så skremmende!
Jeg må forresten bare få fortelle historien til hun i foreningen, om den mammaen som hadde en slik "pass deg for lokkemenner" samtale med sin lille gutt: -Du må ikke bli med voksne som du ikke kjenner, heller ikke hvis de sier at du skal få være med og se de søte, små kattungene deres. - Neida mamma, det skal jeg ikke. Men hvis de sier at jeg skal få se kaninene, da kan jeg være med...



I helgen var vi på hyttetur igjen. Det var herlig avslappende :-) Vi fikk mye frisk luft, skogstur, fisketur, bygget gapahuk, brant bål, spillte spill, spiste god mat.. Helt toppers. Og i går (søndag) var det skikkelig vårlig i været. Jeg ventet nesten å se krokusen blomstre :-) Det er ikke lenge til nå. Og det skal bli FANTASTISK!!



Ha en fortryllende aften!

Lena.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home