Lenas blogg

Saturday, November 6, 2010

Svartsinn...

OI!! Bloggen min!... Oppi all travelhet og latskap, er det ikke bloggen som har blitt prioritert først. Og plutselig har det gått en hel, liten evighet siden sist.

Det er lørdagskveld, og jeg er i et fryktelig ubehagelig humør... Mange ganger skulle jeg ønske jeg kunne mer om psykologi, så kunne jeg kanskje forstått meg selv litt bedre..


Har hodepine og er trøtt som en gammal strømpe, så det er ikke helt ubegripelig, men enkelte dager er det så "svart" alt, at det nesten er skremmende. Vi har tydeligvis et gen for depresjoner (eller hvordan nå det der virker) i slekten, så jeg er noen ganger redd det er det jeg er på vei inn i. Men jeg lar meg aldri "grave meg ned" så til de grader at det får utvikle seg til noe mer enn et fryktelig dårlig humør en gang i blant, og en lille smule pessimisme i hverdagen.. :-) Det er pokker meg nok det, for jeg blir jo helt "nedrullet" når jeg er inni en sånn periode: Svelger gråten for den minste ting, tenker at jeg i grunnen er ganske så verdiløs, venneløs og til bry for mine kjære. Ser ikke "lyset i tunnelen" før jeg virkelig har jobbet med meg sjøl en stund... Og hva er det som utløser dette?? Ingenting spesielt! De latterligste bagateller, litt motgang, litt lite søvn, hodepine.. Bang! Ja, ja.. Som sagt: det går fort over. Så fort at jeg med sikkerhet kan si at jeg ikke lider av noen depresjon i det hele tatt- bare litt "svartsinn"..???? :-))

Ha! Bare av å skrive dette, kjenner jeg at humøret letter :-)) Ha en fin, fin lørdagskveld. Jeg går og legger meg, og sover det av meg! :-))))))))))





5 Comments:

Anonymous Hild-Marit said...

Hei Lena

Så godt å ha deg tilbake med bloggen din, den har vært savnet! :)

Er det noe jeg er sikker på så er det at du verken er venneløs eller kjærlighetsløs - tvert i mot er det nok maange som bryr seg om deg! Husker deg som ei fantastisk god og snill venninne, og jeg tviler på at du har forandret deg noe særlig siden sist ;)

Håper du våkner "lys og lett" i morgen!

Klem :)

Saturday, November 06, 2010  
Anonymous Anonymous said...

Hei hei du svartsinn ;) Jeg setter stor pris på både deg som venn og på bloggen din og tankene som du deler :) Håper søndagen blir full av solskinn, ofte bedre når man får sovet svartsinnet av seg litt :) Masse klemmer fra meg. SW

Saturday, November 06, 2010  
Anonymous Anonymous said...

Hei Lena, jeg tenkte på bloggen din i dag, og så skrev du!Det må jo være noe godt i det?Mye kan sies om depresjonen, og først av alt føyer jeg meg i rekken av mennesker som nok er redd for at den skal ta tak i meg. Jeg tror, om jeg har skjønt leksen min rett, så er det en viss opphopning i enkelte familier, mer enn i andre (men de andre har andre ting), og jeg kommer fra en slekt hvor familitreet nok er malt i litt mørkere nyanser. Så vidt jeg har skjønt har vi alltid hatt damer som "la seg ned"(og det vil ikke si at de bød seg frem, men at de ble lei, og gikk til sengs, og stod ikke opp på en stund).Slik jeg kjenner deg, og kanskje meg selv på deg i samme slengen, er at tross en redsel for depresjonen, så legger vi oss ikke ned. Vi har øyeblikk og dager hvor kanskje redselen og uroen for å gå inn i mørket er større, men klarer likevel å holde hodet over vannet. Dog; jeg skal nok innrømme jeg har hatt perioder hvor jeg i alle fall har kvailfisert til en mild depresjon. Men jeg har ikke lagt meg ned. Jeg har stått opp, og holdt fast ved noen rutiner. Og rutinene hjelper utrolig mye, selv om de er gjerne er det første vi setter spørsmålstegn ved når tungsinnet kommer. Det er vanskelig å gripe an hva som skjer når sortsinnet kommer, men det er noe rastløst og tiltaksløst på en gang; en kombinasjon om ønsket om å rekke over mer enn det jeg gjør, og samtidig utmattelse over å tenke på det en allerede skal ha utrettet. Regnestykket går plutselig ikke opp. Men vet du hva? Når en ønsker en gjøremålsliste som er lengre, så skal en heller ta vekk to punkter eller mer. Og en sak til; jeg tror, at tross alt, så gir dette "svarte potensiale" i oss en humor med en ekstra brodd. Det er kanskje derfor jeg liker din humor ekstra godt. Fordi du har dybde og klokskap. Og det kommer ikke av bare solskinn, sukkerspinn og lettsinn! Jeg er altfor lite med deg, men du kan i alle fall føye meg til på vennelisten din. Klem fra MasIngvild

Saturday, November 06, 2010  
Anonymous Anonymous said...

Kjære, vakre dere! Nå sitter jeg i hvert fall med tårer her.. :-)) Tusen takk for så mange, gode ord. Humøret (sinnet) er stigende, og å våkne til slike kommentarer som dette gjør det enda lettere å være glad :-)
Takk :-))
L.

Sunday, November 07, 2010  
Anonymous Anonymous said...

Hei super gode du!!! Kanskje litt svartsinn, men fy søren for et storsinn! Du bryr deg på en ekte måte, står på, sprer masse glede og jeg trives utrolig godt i ditt næevær!! Jeg er veldig glad for at nettopp DU er min venn!!:)
Klem fra ei som venter på å få bli med på kjøretur;))

P.s kjekt du endelig "blogga" igjen, fortsett med det....kjekt og ærlig:)

Sunday, November 07, 2010  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home